Retail en winkelverkoop training
Over de opleiding
Verkopen in een winkel, showroom of verkooppunt vergt andere competenties dan de traditionele sales technieken. Expert Academy heeft een verkoopsopleiding ontwikkeld op maat van de winkelomgeving. We werken hierbij vooral vanuit de praktijk, met een sterk en effectief verkoopmodel dat meteen toegepast kan worden in het winkelpunt.
In deze training komen de specifieke verkooptechnieken aan bod, toegepast op de retail. Van begroeting tot afscheid, met aandacht voor verschillende klantentypes, cross-selling, up-selling en afsluittechnieken, maar vooral met het oog op een onvergetelijke koopervaring voor de klant.
Met deze training leer je de specifieke vaardigheden en inzichten voor een succesvolle klant- en servicegedreven verkoop in het winkelpunt.
Programma
Volgende onderwerpen komen aan bod in deze praktijkgerichte retail sales training:
- Wat is de juiste attitude en mindset voor de retail of winkelverkoper
- Het creëren van de WOW- ervaring en een onvergetelijke indruk bij het eerste contact
- De krachtige vraag die elk sales gesprek een positieve wending geeft
- Is de bezoeker een kijker of een koper? Hoe ga je best om met beide types?
- Opbouwen van vertrouwen bij de klant: technieken om op dezelfde golflengte te komen
- Beïnvloeden en overtuigen: wat werkt en wat werkt niet?
- De ideale structuur van het adviesgesprek, actief luisteren, efficiënt doorvragen en de werkelijke vraag of behoefte van de klant achterhalen
- Omgaan met bezwaren, aarzelende klanten en prijsonderhandelingen
- Afsluittechnieken: op het juiste moment afronden en de verkoop binnenhalen
- Verhoog je rendement en conversie: upselling en crossselling
- Het creëren van een onvergetelijke klantenervaring: zo wordt elke klant je ambassadeur
Doelgroep
Deze retail en winkelverkoop training is geschikt voor shop assistants, POS-medewerkers, verkopers in market stores en speciaalzaken, baliemedewerkers, standbemanning, showroom verkopers en alle retail verkoopmedewerkers.
Aanpak
De training is bijzonder praktisch opgezet. De opleiding bevat verschillende praktijkoefeningen en voorbeelden van bruikbare vragen en technieken die de deelnemers al vanaf de volgende werkdag in de praktijk kunnen toepassen. Door de opbouw van de training en via interactieve oefensessies krijgt de deelnemer de gelegenheid om zich de aangereikte technieken en principes eigen te maken en in de praktijk te brengen. Na de opleiding kun je meteen aan de slag met je persoonlijke actieplan!
Mogelijke trainers
Resultaten
Via deze praktijkgerichte training:
- Verhoog je zelfvertrouwen en je slaagpercentage bij het verkoopproces
- Slaag je er in om sneller en vol zelfvertrouwen een commercieel gesprek aan te knopen en daarbij een overtuigende indruk te maken
- Win je meer klanten en krijg je oprechte interesse zelfs bij klanten zonder koopintentie
- Leer je effectief om te gaan met bezwaren en excuses: klanten die erover willen nadenken, klanten die niet direct vinden wat ze zoeken of zelfs klanten die niet aangesproken willen worden
- Krijg je meer vat op het verkoopgesprek en detecteer je sneller koopsignalen van de klant
- Slaag je er in de deal af te sluiten op het juiste moment
- Realiseer je een onvergetelijke winkelervaring voor de klant