Klantgericht schrijven
Over de opleiding
Heldere en correct geschreven correspondentie via e-mail en zakelijke documenten
Heldere schriftelijke communicatie blijft in het bedrijfsleven zeer belangrijk. Of je nu communiceert via brief, e-mail, je website of verslagen en rapporten, correcte communicatie geeft een positief imago aan je bedrijf.
Je straalt kwaliteit, klantvriendelijkheid en zakelijkheid uit.
In de cursus Schriftelijke en Zakelijke Communicatie leer je heldere en foutloze brieven, e-mails en andere vormen van correspondentie opstellen. Op basis van je eigen voorbeelden krijg je direct bruikbare tips over stijl, formeel of informeel taalgebruik, een goede opbouw van je kernboodschap, enz.
Een must voor iedereen die duidelijk en effectief wil communiceren met klanten, collega's en zakenpartners.
Programma
Volgende onderwerpen komen aan bod tijdens deze praktijkgerichte opleiding:
- Doeltreffend schrijven: wat is het doel van je communicatie?
- Hoe krijg je gegarandeerd het antwoord op je brief of e-mail dat je verwacht?
- Correct en helder schrijven: hoe formuleer je een gedachte glashelder en duidelijk?
- Omgaan met klantgerichte correspondentie (standaardbrieven, rappelbrieven, slechtnieuwsbrieven)
- De correcte stijl hanteren en je inhoud positief te formuleren
- Hoe begin en eindig je een brief of e-mail?
- Tips voor een aantrekkelijke structuur, sprekende koppen en kernzinnen
- 4 tips om je taal constructiever te maken
- Wanneer en hoe e-mail gebruiken?
- Hoe kan je AI voor jou laten werken?
- Professioneel redigeren van een e-mail, inhoud, stijl en vormgeving
- Hoe omgaan met bestemmelingen in cc en bcc ?
In deze opleiding besteden we uitgebreid aandacht aan spelling en grammatica, als dat voor jou een struikelblok blijkt te zijn. Op eenvoudige vraag frissen we een aantal regels van de Nederlandse taal op. Denk daarbij aan de gevreesde dt-regels, tangconstructies en het verschil tussen actieve en passieve zinnen.
Aan de hand van echte case studies en voorbeelden uit de zakelijke wereld worden de principes van klantgericht schrijven geïllustreerd en toegepast.
Je leert daarnaast je boodschap positief te formuleren, de juiste verwijzingen te gebruiken en hoe om te gaan met specifieke taal en vaktermen.
Doelgroep
De cursus schriftelijke en zakelijke communicatie is bedoeld voor iedereen die regelmatig brieven, e-mails, rapporten en zakelijke documenten opstelt en op een heldere en professionele manier wenst te communiceren. Na het volgen van deze opleiding weet je hoe je de juiste toon, stijl en taalgebruik hanteert.
Aanpak
De cursus bestaat uit direct toepasbare technieken, veel praktische voorbeelden en korte oefensessies. In deze praktijkgerichte en interactieve workshop nemen we je interne en externe zakelijke communicatie onder de loep aan de hand van zelf meegebrachte voorbeelden. Je krijgt concrete en direct bruikbare tips om van je schriftelijke communicatie het visitekaartje van je organisatie te maken.
Daarnaast leer je clichés en valkuilen te vermijden aan de hand van duidelijke praktijkcases. We bekijken hoe we de leesbaarheid van je correspondentie kunnen verhogen en hoe je op eenvoudige wijze stijl- en grammaticafouten uit je teksten kunt halen.
Mogelijke trainers
Resultaten
Na deze opleiding heeft doeltreffende schriftelijke en zakelijke communicatie geen geheimen meer voor je.
- Je bent in staat goede zakelijke brieven te schrijven in verschillende vormen en voor diverse doelgroepen. Je brieven, e-mails en rapporten zijn grammaticaal foutloos, vlot, helder en bondig geformuleerd.
- Je schrijft effectievere zakelijke e-mails die de aandacht van de ontvangers trekken.
- Daarnaast leer je de grootste valkuilen en ergernissen in zakelijke communicatie te vermijden.
Na afloop van de opleiding heb je alle kennis en vaardigheden in handen om correct en helder te communiceren.
Referenties
Inschrijven
Kies hieronder de datum en de gewenste locatie voor deze training.
Heldere en correct geschreven correspondentie via e-mail en zakelijke documenten
Heldere schriftelijke communicatie blijft in het bedrijfsleven zeer belangrijk. Of je nu communiceert via brief, e-mail, je website of verslagen en rapporten, correcte communicatie geeft een positief imago aan je bedrijf.
Je straalt kwaliteit, klantvriendelijkheid en zakelijkheid uit.
In de cursus Schriftelijke en Zakelijke Communicatie leer je heldere en foutloze brieven, e-mails en andere vormen van correspondentie opstellen. Op basis van je eigen voorbeelden krijg je direct bruikbare tips over stijl, formeel of informeel taalgebruik, een goede opbouw van je kernboodschap, enz.
Een must voor iedereen die duidelijk en effectief wil communiceren met klanten, collega's en zakenpartners.
Prijs vanaf
€ 450,00(exclusief BTW)
Max. 6 deelnemers
Heldere en correct geschreven correspondentie via e-mail en zakelijke documenten
Heldere schriftelijke communicatie blijft in het bedrijfsleven zeer belangrijk. Of je nu communiceert via brief, e-mail, je website of verslagen en rapporten, correcte communicatie geeft een positief imago aan je bedrijf.
Je straalt kwaliteit, klantvriendelijkheid en zakelijkheid uit.
In de cursus Schriftelijke en Zakelijke Communicatie leer je heldere en foutloze brieven, e-mails en andere vormen van correspondentie opstellen. Op basis van je eigen voorbeelden krijg je direct bruikbare tips over stijl, formeel of informeel taalgebruik, een goede opbouw van je kernboodschap, enz.
Een must voor iedereen die duidelijk en effectief wil communiceren met klanten, collega's en zakenpartners.
Prijs vanaf
€ 450,00(exclusief BTW)
Max. 6 deelnemers