Social selling via LinkedIn nog steeds onderbenut door bedrijven

| social media, Linkedin, sociale netwerken, social selling

linked.jpg

Bedrijven en organisaties zien steeds meer het belang van online profilering, onder meer via sociale media. Toch laten ze nog veel kansen liggen. Dit blijkt uit een recent onderzoek van The Social Selling Company die peilde naar de online strategie bij   478 sales- en marketingverantwoordelijken in diverse ondernemingen.

Ruim 77 procent van de ondervraagden ziet een toenemende groei in het belang van online verkoop en social selling in de zakelijke markt. Echter stelt 36 procent van de ondervraagden dat zijn organisatie zich niet snel genoeg aanpast aan de veranderende omstandigheden. De toenemende digitalisering wordt nog niet optimaal benut door deze bedrijven.

Deze bedrijven zijn zich vaak wel bewust van het belang van een online aanwezigheid, maar hebben geen duidelijke strategie of inzicht in de mogelijkheden van social selling.

Eén van de tools die in het onderzoek sterk naar voor komt is het professionele netwerkplatform LinkedIn. Bijna 50% van de ondervraagden ziet LinkedIn als een niet te missen kanaal om meer verkoop te realiseren. Gezien het zakelijk karakter van het medium, vinden ze LinkedIn ideaal voor online B2B sales en prospectie. Voornamelijk hoogopgeleiden zien LinkedIn als een handig hulpmiddel om sales te realiseren, zo blijkt uit het onderzoek. 27 procent van de laagopgeleiden en 39 procent van de opgeleiden op middelbaar niveau zien LinkedIn als een meerwaarde, tegenover 43 van de hoogopgeleiden.

Niet alleen marketingmensen vinden LinkedIn waardevol. Het aantal salesmanagers dat voordeel ziet in LinkedIngebruik als ondersteuning van het salesproces gaat in stijgende lijn. Een van de belangrijkste tools hierbij is het gebruik van LinkedIn Sales Navigator, een tool voor prospectie, sales leads en online connecterren met klanten.

Meer info: http://www.expertacademy.be/nl/linkedin