Schrijfworkshop persberichten en sociale media
Over de opleiding
Hoe optimaliseer ik mijn externe communicatie? In deze praktijkgerichte workshop gaan we aan de slag met je persberichten en online/offline teksten.
Gratis persaandacht krijgen is niet zo moeilijk. Om de aandacht van journalisten te trekken, gaan we op zoek naar sterke verhalen. Vaak staan bedrijven en organisaties niet voldoende stil bij de vraag:"Wat wil de pers en hoe moet ik mijn boodschap verpakken?"
We gaan daarnaast nog een stap verder. Dankzij de sociale media nemen we de publicatie zelf in eigen handen. Je posts, webpagina's of blogs, kunnen er alleen maar sterker op worden.
Programma
- Overzicht van de verschillende media & de Belgische pers
- Hoe werkt een redactie en wie kan je wanneer contacteren en hoe?
- Wat vinden journalisten belangrijk?
- Het opstellen van een effectief en doeltreffend persbericht: lengte, inhoud, stijl, nieuwswaarde en timing
- Aspecten van storytelling: op zoek naar een sterk verhaal
- Aanpassen van je schrijfstijl voor sociale media
- Hoe een goed verhaal brengen via sociale media
- Praktische tools voor de timing en opvolging van je externe communicatie en 'return'
Doelgroep
De workshop persberichten en sociale media richt zich tot werknemers en managers die betrokken zijn bij de externe communicatie van hun onderneming, meer bepaald communicatie managers, persverantwoordelijken, directie-assistenten, afdelingshoofden en zaakvoerders.
Aanpak
Aan de hand van praktijkvoorbeelden en cases ontdek je de ongeschreven wetten van de pers en media. Daarnaast ga je zelf aan de slag in deze schrijfworkshop. Breng gerust bestaande persberichten of posts mee naar de opleiding.
Mogelijke trainers
Resultaten
Dankzij deze opleiding zal je in staat zijn om je externe communicatie te optimaliseren. Je krijgt inzicht in de drijfveren en werkwijzen van de verschillende media en vooral welke valkuilen je dient te vermijden.
- Je krijgt een overzicht van de verschillende media (online/offline) en hoe je deze strategisch kunt inzetten voor je zaak
- Je leert hoe een effectief bericht op te stellen met een maximale impact
- Aan de hand van talrijke praktijkvoorbeelden leer je welke elementen van je bericht een aandachtstrekker kunnen maken: tekst, foto's en mediadragers
- Je krijgt praktische tools aangereikt voor de timing en opvolging van je communicatie naar de pers, ook voor het berekenen van de return van de genoten media-aandacht