Crisiscommunicatie
Over de opleiding
Crisiscommunicatie
Plots staat de media voor de deur. Geen enkele organisatie kan het risico van een crisis nog uitsluiten. Een defect product, een intern ongeval, een gerucht op de beurs, een fraudegeval, een staking...
Crisiscommunicatie is van het allergrootste belang om een probleem dat zich voordoet niet te laten uitgroeien tot een mega-crisis. Communiceren helpt om de crisis tot zijn ware proporties te herleiden.
Een crisis kan in een mum van tijd breed uitgesmeerd worden en het imago van je bedrijf in een slecht daglicht stellen. In deze interactieve training leer je hoe je als bedrijf kunt reageren op een crisissituatie en welke valkuilen je het best vermijdt bij interviews met de pers en de media.
In tijden van nood is professionele crisiscommunicatie van cruciaal belang.
Programma
- Crisiscommunicatie stappenplan: managen, indijken en helder communiceren
- Basisregels om de media strategisch te benaderen. Cameraoefening.
- Markante voorbeelden: hoe moet het niet/wel? Concretet tips
- Antwoorden op lastige vragen van de pers of media
- Sterk communiceren in geval van crisis met het EPO-model
- Technieken om meer impact te maken bij interviews: met bridging en flagging
- Aspecten van een sterk persbericht.
- De valkuilen van persconferenties
- Hoe omgaan met sociale media in tijd van crisis?
- Proactieve maatregelen voor een strategisch crisisbeheer.
Doelgroep
Deze opleiding richt zich tot iedereen die bij het crisisbeleid van een organisatie betrokken is: managers, bedrijfsleiders, leden van het directiecomité, communicatie- en PR-verantwoordelijken, woordvoerders, juridische medewerkers en risk managers.
Aanpak
Deze training is zeer interactief en wordt afgestemd op de specifieke context van jouw bedrijf of organisatie. Tijdens de training zelf ligt de nadruk vooral op praktijkoefeningen met camera feedback en real-life simulaties.
Mogelijke trainers
Resultaten
Dankzij deze opleiding ben je in staat een praktijkgericht actieplan voor doeltreffende crisiscommunicatie op te stellen en uit te voeren. Daarnaast leer je bij de communicatie met de pers de valkuilen te vermijden en de negatieve impact van een crisis tot een minimum te beperken. We garanderen een daadwerkelijke verbetering van je crisismanagement.
- Je leert welke proactieve maatregelen jouw bedrijf moet nemen voor zorgvuldig en strategisch crisisbeheer.
- Je krijgt een overzicht van de procedures en stappen die nodig zijn om een crisis goed te managen.
- Je leert welke valkuilen je moet vermijden.
- Je maakt je bedrijf minder kwetsbaar voor mogelijke gevolgen van een crisis.
- Je leert de basisregels om de media tijdens een crisis strategisch te woord te staan en te benaderen.
- Via talrijke praktijkvoorbeelden leer je hoe het wel en vooral hoe het niet moet.